Auster Mk.III (PH-NGK)

De geschiedenis van de Nederlandse Auster begon op 7 juni 1944 toen in Engeland 1316 Dutch Communication Flight werd opgericht. Tot deze flight behoorde onder andere één Auster die verbindingen onderhield van het Verenigd Koninkrijk met de bevrijde gebiedsdelen. In januari 1945 werd het No. 6 Dutch Auster Squadron opgericht en kwam op 16 april 1945 met tien Austers op Gilze-Rijen aan.
Deze vliegtuigen vlogen, met RAF roundels en een oranje driekhoekjes op de neus, van en naar verschillende airstrips, onder andere bij Voorburg, Zeist en Breda. Van de in totaal 61 geleverde Austers zijn er 36 naar Nederlands-Indië gegaan die daar operationeel gevlogen hebben bij No. 6 ARVA. Deze Austers zijn in 1949 overgedragen aan de Indonesische luchtmacht. In 1949 kregen overgebleven Austers de registratie R-1 t/m R-20. Deze vliegtuigen werden ingezet voor zogenaamde eilandvluchten. Hierbij werd de verbinding onderhouden met de Waddeneilanden wanneer deze door ijsgang geïsoleerd waren. Een klein aantal Austers zijn aan de MLD uitgeleend voor het beoefenen van deklandingen op het (eerste) vliegkampschip Ms. Karel Doorman.

De R-18 heeft een korte tijd op Gilze-Rijen dienstgedaan als sleepvliegtuig bij de Gilze Luchtvaart Club "Illustrious". In 1954 werd de laatste Auster bij de KLu afgevoerd. Veel van deze vliegtuigen werden via de KNVvL voor een symbolisch bedrag aan de diverse zweefvliegclubs verkocht voor het opslepen van zweefvliegtuigen.

 

Auster en de SKHV
Serial number Type KLu Type civiel Bouwjaar KLu registratie PH registratie
TAY-6111 Auster Mk.III Taylor AOP Mk.III 1942 R-18 PH-NGK
Technische gegevens
Motor Gipsy Major IF
Motorvermogen 130 pk
Spanwijdte 10,97 mtr
Lengte 7,13 mtr
Hoogte 2,03 mtr
Max. snelheid 203 km/u
Max. gewicht 725 kg
Vliegbereik 418 km
Plafond 5500 mtr
Bemanning 2
In dienst KLu 61
In dienst KLuHV 1