Cessna 172P "skyhawk II' (PH-GRH)

Wellicht de vreemdste eend in de SKHV bijt is de Cessna 172P "Skyhawk II". Hoewel dit vliegtuig gespoten is in het VIP KLu-kleurenschema heeft het geen enkele binding met onze Koninklijke Luchtmacht.

Over de gehele wereld hebben vele (sport)vliegers de kunst van het vliegen geleerd op een Cessna. De naam Cessna is al ruim vijftig jaar bekend als fabrikant van lichte vliegtuigen. De fabriek was voor de Tweede Wereldoorlog aanvankelijk succesvol, maar maakte vooral in de vooroorlogse crisisjaren moeilijke tijden mee.

Model 172 vindt zijn oorsprong in de Cessna 170B met een staartwiel. In 1956 werd dit model aangepast tot een neuswielvliegtuig. De uitvoering bleek een schot in de roos te zijn en vele versies van de 172 volgden. Zo zijn er militaire versies en is er zelfs een versie met intrekbaar landingsgestel geproduceerd. Van Cessna kreeg de 172 de naam "Skyhawk". Tot 1985 heeft Cessna Aircraft Co. meer dan 35.000 "Skyhawks" verkocht.

De Cessna van de SKHV is volledig geïnstrumenteerd en wordt veelvuldig ingezet voor instructiedoeleinden. Daarnaast kunnen de deelnemers van de SKHV stichting, om de duurzame vlieguren van de historische vliegtuigen te beperken, het vliegtuig gebruiken voor onderhoud van hun vliegvaardigheid.

 

Cessna en de SKHV
Serial number Type KLu Type civiel Bouwjaar KLu registratie PH registratie
17274269 nvt Cessna 172P "Skyhawk II" 1981 nvt PH-GRH
Technische gegevens
Motor Lycoming O-320-D2J
Motorvermogen 160 pk
Spanwijdte 10,70 mtr
Lengte 7,96 mtr
Hoogte 2,47 mtr
Max. snelheid 225 km/u
Max. gewicht 1088 kg
Vliegbereik 812 km
Plafond 3962 mtr
Bemanning 1 (+ 3 passagiers)
In dienst KLu geen
In dienst KLuHV 1