DH 82A 'Tiger moth' (PH-TYG)

Op 26 oktober 1931 vond de eerste vlucht plaats met dit type vliegtuig. Het was een ideaal lesvliegtuig voor de beginnende vlieger en wie later over dit toestel spraak deed dat altijd met enige tederheid. Alle vliegers van de RAF hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog het vliegen geleerd op de "Tiger Moth". Ook Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernard heeft op deze tweedekker zijn opleiding genoten en kwam hierop solo in 1941.

Dankzij de "Target One" overeenkomst kwam de LSK kort na de tweede wereldoorlog in het bezit van 56ex-RAF "Tiger Moth" lesvliegtuigen. Deze vliegtuigen werden ingezet bij de Elementaire Vlieger Opleiding (EVO) op de vliegbasis Woensdrecht. De LSK heeft deze vliegtuigen tot begin van de vijftiger jaren voor de vliegeropleiding gebruikt. Tot 1961 zijn ze bij de KLu in gebruikt als sleepvliegtuig voor het slepen van zweefvliegtuigen. Het vliegtuig met registratie A-49 was de allerlaatste "Tiger Moth" die van de productieband kwam. In totaal zijn er 8811 van gebouwd.

De "Tiger Moth" van de SKHV is gebouwd in 1939 bij De Havilland Aircraft Co. Ltd. te Hatfield Herts. Aanvankelijk stond deze Engels geregistreerd omdat bij opname in het Nederlandse luchtvaartregister de ontsierende (zogenaamde beddenplank) anti-spin plank bij het kielvlak aangebracht moest worden. Later toen deze modificatie niet meer vereist was werd hij alsnog ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartregister.

 

Tiger Moth en de SKHV
Serial number Type KLu Type civiel Bouwjaar KLu registratie PH registratie
82535 DH-82A De Havilland DH-82A 1939   PH-TYG
Technische gegevens
Motor Gipsy Major I
Motorvermogen 130 pk
Spanwijdte 8,95 mtr
Lengte 7,32 mtr
Hoogte 2,67 mtr
Max. snelheid 175 km/u
Max. gewicht 835 kg
Vliegbereik 485 km
Plafond 4150 mtr
Bemanning 2
In dienst KLu 56
In dienst KLuHV 1