Fokker S11 'Instructor' (Div. registraties)

Direct na de bevrijding van ons land ontwikkelde Fokker een twee-/driezits trainer, de S-11 "Instructor", waarin bewust gekozen was voor een naast-elkaar opstelling van instructeur en leerlingvlieger. Fokker voorzag een grote markt voor dit vliegtuig, vooral als opvolger van de sterk verouderde Tiger Moth tweedekker. De eerste vlucht vond plaats op 18 december 1947. De LSK had, ter vervanging van de Tiger Moth, vanaf het begin belangstelling getoond en bestelde 39 exemplaren. In 1950 kwamen de eerste LSK-toestellen in dienst en werden geplaatst bij de Elementaire Vlieger Opleiding (EVO) op de vliegbasis Woensdrecht. Vanaf 1968 was de EVO actief op de vliegbasis Gilze-Rijen daar Woensdrecht een slapende basis werd. De S-11 is in Italië, Israël en Brazilië in licentie in grote series vervaardigd. Verder heeft Fokker nog een versie met een neuswiel ontwikkeld, de S-12, maar daar had de luchtmacht geen belangstelling voor. September 1973 kwam er een definitief einde aan de S-11 bij de KLu waarbij tevens afscheid werd genomen van het laatste propellervliegtuig!

De SKHV gebruikt de S-11 niet voor opleidingsdoeleinden. Omdat bepaalde onderdelen niet of moeilijk verkrijgbaar zijn en omdat het geknikte hoofdlandingsgestel erg kwetsbaar is wordt er uitsluitend door ervaren vliegers op dit toestel (beperkt) gevlogen. Uiteraard zijn deze vliegtuigen regelmatig te zien in formaties op vliegshows.

 

S-11 en de SKHV
Serial number Type KLu Type civiel Bouwjaar KLu registratie PH registratie
6211 S-11.1 Fokker S-11.1 1950 E-20 PH-GRB
6282 S-11.1 Fokker S-11.1 1952 E-32 PH-HOI
6215 S-11.1 Fokker S-11.1 1950 E-24 PH-SII
6195 S-11.1 Fokker S-11.1 1950 E-6 PH-HOE
???? S-11.1 Fokker S-11.1 ???? 197 PH-GRY
Technische gegevens
Motor Lycoming O-435-A
Motorvermogen 190 pk
Spanwijdte 11,00 mtr
Lengte 8,18 mtr
Hoogte 2,40 mtr
Max. snelheid 320 km/u
Max. gewicht 1100 kg
Vliegbereik 580 km
Plafond 3850 mtr
Bemanning 2
In dienst KLu 39
In dienst KLuHV 4