Piper L21B (Div. registraties)

De Piper Super Cub is een tweepersoons hoogdekker die voor artilleriewaarnemingen en verkenningsvluchten werd gebruikt bij het 298, 299 en het 300 squadron van de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV). Ook werd op deze vliegtuigen de opleiding voor het Klein Militair Vliegbrevet bij de Lichte Vliegtuigen Opleiding te Gilze-Rijen gegeven. Deze vliegtuigen waren te herkennen aan hun oranje motorkappen. Tevens werden ze ingezet voor het onderhoud van de vliegvaardigheid van de zogenaamde "maandvliegers". Dit waren vliegers met een Groot Militair Brevet, die na hun verbintenis van drie jaar, maandelijks hun vliegvaardigheid nog enige jaren onderhielden. De luchtmacht heeft in totaal 156 Piper Cubs gehad, 59 stuks L-18C met 90 pk motoren (met 1 tank en zonder flaps!), 19 stuks L-21A met 125 pk motoren en 78 L-21B met 135 pk motoren. In totaal zijn er door Piper Aircraft Corp. in Lock Haven (USA) meer dan 10.000 stuks geproduceerd!

De Piper Cubs zijn in 1952 bij de luchtmacht in gebruik genomen ter vervanging van de oudere Austers Mk III en zijn in 1975 vervangen door Bölkow BO-105 helikopter. Tot eind ‘76 zijn er luchtmacht Pipers ingezet voor het opslepen van zweefvliegtuigen bij de luchtmachtzweefvliegclubs.

De SKHV heeft vanaf de oprichting gevlogen met Piper Cubs. De toestellen zijn vaak te zien in een formatie van 4 Pipers tijdens bekende vliegshows.

 

Piper Cub en de SKHV
Serial number Type KLu Type civiel Bouwjaar KLu registratie PH registratie
18-3871 L-21A/U-7B PA-18-135 1954 R-181 PH-GAU
18-3537 L-21A/U-7B PA-18-135 1954 R-109 PH-GAZ
18-3867 L-21A/U-7B PA-18-135 1954 R-177 PH-KNR
18-3812 L-21A/U-7B PA-18-135 1954 R-122 PH-PPW
18-3827 L-21A/U-7B PA-18-135 1954 R-137 PH-PSC
 
Technische gegevens
Motor Lycoming O-290-D2
Motorvermogen 135 pk
Spanwijdte 10,72 mtr
Lengte 6,86 mtr
Hoogte 2,00 mtr
Max. snelheid 200 km/u
Max. gewicht 680 kg
Vliegbereik 816 km
Plafond 6859 mtr
Bemanning 2
In dienst KLu 156
In dienst KLuHV 5