Bellanca 8GCBC 'SCOUT' (PH-GZC)

In 1974 begon de Amerikaanse firma Bellanca Aircraft Corporation met de productie van de Scout. Die werd voorafgegaan door een tweetal identiek ogende types: de Citabria en de Decathlon, beide oorspronkelijk ontworpen van het in 1970 door Bellanca gekochte bedrijf Champion Aircraft Corporation. Waar deze juist ontwikkeld werden voor aerobatics was dat met de Scout geenszins het geval. Dit toestel moest zich gaan bewijzen in een wat 'ruiger' rolpatroon in onherbergzame gebieden: starten en landen op korte banen, hoog op de pootjes om steenslag etc. zoveel mogelijk te voorkomen, vaak voorzien van extra grote wielen en oersterk geconstrueerd. En uiteraard uitgerust met een sterke motor. Toen Bellanca in 1981 op de fles ging, waren er zo'n 350 Scouts gebouwd. Inmiddels zijn het er ruim 500 en dat aantal groeit nog steeds, want in 1993 ging het type weer in productie en het behoort nu nog steeds tot de modellijn van de American Champion Aircraft Corporation.

In 1995 werd de Scout met de registratie OO-VVX het nieuwe sleepvliegtuig van de Gilzer Zweefvlieg club Illustrious op de vliegbasis Gilze-Rijen. In oktober van dat jaar werd het toestel Nederlands geregistreerd als PH-GZC. Toen er bij de KLuHV een eigen tankfaciliteit beschikbaar kwam, kwam de Scout regelmatig bij de 'buren' tanken, en vond daar ook indien nodig voor onderhoud een plekje in de hangaar.

Sinds april 2018 is de KLuHV een Approved Training Organisation (ATO). De Scout is in dit kader een prima toestel voor ervaringsopbouw met staartwiel vliegen en de daarbij behorende checks. Het type heeft vliegtechnisch veel overeenkomsten met de Piper Super Cub, maar is veel robuuster en heeft ook het voordeel van de zwaardere motor. Dankzij de komst van de Scout hoeft er voor meerdere taken geen beroep meer gedaan te worden op de kwetsbare Super Cubs en zijn deze toestellen van een langere vliegende toekomst verzekerd.

 

SCOUT en de KLuHV
Serial number Type KLu Type civiel Bouwjaar KLu registratie PH registratie
344-80  nvt Bellanca 8GCBC 1974 nvt PH-GZC
Technische gegevens
Motor Lycoming O-360-C1G
Motorvermogen 180 pk
Spanwijdte 11.06 mtr
Lengte 7.01 mtr
Hoogte 2.65 mtr
Max. snelheid 225 km/u
Max. gewicht 975 kg
Vliegbereik 700 km
Plafond 3000 mtr
Bemanning 2
In dienst KLu Niet
In dienst KLuHV sinds 2018