Stinson L-5B 'Sentinel' (PH-PBB)

Vlak voordat Amerika ging deelnemen aan de Tweede Wereldoorlog bouwde Stinson het model Voyager, een tweepersoons hoogdekker. In 1941 teste de USAAF het toestel omdat zij grote behoefte hadden aan een verbindings- en verkenningsvliegtuig. De eerste bestelling bestond uit 275 vliegtuigen die de benaming 'Sentinel' kregen. Later werd het vliegtuig aangepast en geoptimaliseerd. Er zijn totaal 3691 Sentinels gebouwd voor de USAAF en de RAF. Ook de Marines ontvingen 306 Sentinels, die een rol speelden in de verovering in het Verre Oosten. De Sentinel is ook geschikt gemaakt als ambulancevliegtuig. Vele geallieerde soldaten hebben hun leven te danken aan de Sentinel!

Alhoewel de officiële naam Sentinel was, werd het toestel ook wel de ‘vliegende Jeep’ genoemd! De productie van dit toestel kwam ten einde in november 1945. Veel van deze vliegtuigen zijn uiteindelijk in bezit gekomen van particuliere eigenaren.

De Stinson PH-PBB (Prins Bernard Bravo) is in 1944 voor de USAAF gebouwd door de Consolidated Vultee Aircraft Corporation. Het vliegtuig is later voor de RAF gaan vliegen en eind 1944 eigendom geworden van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernard. Het vliegtuig is in dat jaar ingeschreven in het Nederlandse luchtvaartregister onder de registratie PH-PBB. Het vliegtuig is tot 1966 in bezit geweest van de Prins die het veel gebruikte als vervoermiddel bij zijn bezoeken aan de krijgsmachtonderdelen.

 

Stinson en de SKHV
Serial number Type KLu Type civiel Bouwjaar KLu registratie PH registratie
3401 Stinson: ex. privé vliegtuig Z.K.H. Prins Berhard L-5B 1944 nvt PH-PBB
Technische gegevens
Motor Lycoming O-435-A
Motorvermogen 190 pk
Spanwijdte 10,36 mtr
Lengte 7,34 mtr
Hoogte 2,41 mtr
Max. snelheid 209 km/u
Max. gewicht 929 kg
Vliegbereik 676 km
Plafond 4815 mtr
Bemanning 2
In dienst KLu geen
In dienst KLuHV 1