Fokker S11 “Instructor” (Diverse registraties)

Direct na de bevrijding van ons land ontwikkelde Fokker een twee-/driezits trainer, de S-11 “Instructor”, waarin bewust gekozen was voor een naast-elkaar opstelling van instructeur en leerlingvlieger. Fokker voorzag een grote markt voor dit vliegtuig, vooral als opvolger van de sterk verouderde Tiger Moth tweedekker. De eerste vlucht vond plaats op 18 december 1947. De LSK had, ter vervanging van de Tiger Moth, vanaf het begin belangstelling getoond en bestelde 39 exemplaren. In 1950 kwamen de eerste LSK-toestellen in dienst en werden geplaatst bij de Elementaire Vlieger Opleiding (EVO) op de vliegbasis Woensdrecht. Vanaf 1968 was de EVO actief op de vliegbasis Gilze-Rijen daar Woensdrecht een slapende basis werd. De S-11 is in Italië, Israël en Brazilië in licentie in grote series vervaardigd. Verder heeft Fokker nog een versie met een neuswiel ontwikkeld, de S-12, maar daar had de luchtmacht geen belangstelling voor. September 1973 kwam er een definitief einde aan de S-11 bij de KLu waarbij tevens afscheid werd genomen van het laatste propellervliegtuig!

De KLuHV gebruikt de S-11 niet voor opleidingsdoeleinden. Omdat bepaalde onderdelen niet of moeilijk verkrijgbaar zijn en omdat het geknikte hoofdlandingsgestel erg kwetsbaar is wordt er uitsluitend door ervaren vliegers op dit toestel (beperkt) gevlogen. Uiteraard zijn deze vliegtuigen regelmatig te zien in formaties op vliegshows.

Technische Gegevens Fokker S-11

MotorLycoming O-435-A
Motorvermogen190 pk
Spanwijdte11,00 m
Lengte8,18 m
Hoogte2,40 m
Max. snelheid320 km/h
Max. gewicht1100 kg
Vliegbereik580 km
Plafond3850 m
Bemanning2
In dienst KLu39
In dienst KLuHV4
Serial number6211
6282
6215
6195
????
Type KLuS-11.1
Type civielFokker S-11.1
Bouwjaar1950
1952
1950
1950
????
KLu registratieE-20
E-32
E-24
E-6
197
PH registratiePH-GRB
PH-HOI
PH-SII
PH-HOE
PH-GRY