Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB

De Harvard is tot nu toe, met totaal meer dan 20.000 exemplaren, het meest gebouwde lesvliegtuig ter wereld. In Nederland heeft de KLu als onderdeel van de “Target One” overeenkomst na de oorlog 220 Harvards in bezit gehad. Een aantal heeft echter nooit gevlogen, daar deze vliegtuigen direct zijn gebruikt voor de onderdelenvoorziening. In de KLu is de Harvard tot 1962 hoofdzakelijk gebruikt als lesvliegtuig voor de voortgezette vliegeropleiding (VVO) en de vliegerinstructeursopleiding (VIO) op de vliegbasis Gilze-Rijen. Op dit vliegtuig behaalde men het Groot Militair Vliegbrevet. De vliegtuigen waren herkenbaar aan hun opvallende kanariegele beschildering met dayglow (oranje) banden om de motorbeplating, romp en vleugeltips. Begin 1968 was het de BAFO die als laatste onderdeel de gecamoufleerde Harvards inleverde bij het Depot Vliegtuig Materieel (DVM). Deze toestellen werden gebruikt voor luchtfotografie en opereerden vanaf de vliegbasis Deelen.

De KLuHV heeft bijna vanaf de oprichting gevlogen met Harvards. De toestellen zijn ingezet bij diverse speelfilms. Vaak vermomd als: Fokker D-XXI, Thunderbolt, Typhoon of Focke Wulf FW-190. Technisch gezien moesten er heel wat trucs bedacht worden om de vliegtuigen deze gedaanteverandering te laten ondergaan. De Harvards zijn te zien in “Waakzaamheid”, “De prijs van de vrijheid”, “Soldaat van Oranje”, “De Aanslag”, “A Bridge too Far” en in de musical “Joe”.

Technische Gegevens Noorduyn AT-16-ND "Harvard"

MotorPratt & Whitney R-1340-AN-1
Motorvermogen550 pk
Spanwijdte12,80 m
Lengte8,84 m
Hoogte3,96 m
Max. snelheid386 km/k
Max. gewicht2550 kg
Vliegbereik1400 km
Plafond7340 m
Bemanning2
In dienst KLu220
In dienst KLuHV6
Serial numbers14A-1467
14A-1444
14-641
14-543
14A-1100
14A-808
Type KLuHarvard IIb
Type civielAT-16ND
Bouwjaar1943
1943
1942
1943
1943
1943
KLu registratieB-118
B-71
B-64
B-181
B-184
B-182
PH registratiePH-IIB
PH-MLM
PH-LSK
PH-IBI
PH-IBY
PH-TBR