Naar aanleiding van enkele vragen over onze fly by in Oosterbeek leggen we graag uit hoe de timing gaat.
Tijdens de voorbereiding wordt een time over target (TOT) afgesproken met de organisator. Die kan altijd nog wijzigen en in dit geval is hij 5 minuten verlaat, naar 10:45. Dat hebben we meegenomen in de voorbereiding.
Onze vliegers moeten echter al ruim van tevoren opstijgen en voor de take-off moeten we nog taxiën, warm draaien en alle checks doen. Vanaf het moment van opstarten van de motoren tot de fly by zit vaak 45 minuten tot een uur (afhankelijk van de afstand vanaf Gilze Rijen).
De crew plant het ruim om te voorkomen dat we te laat zijn. Dan gaan we in de buurt van het target in holding (een wachtpatroon) om de TOT exact te halen. Vaak is dat op de seconde.
Het punt is echter dat we na het opstarten van de motoren geen contact meer kunnen hebben met de organisatie aangezien de crew alleen nog via de luchtvaartfrequenties met de buitenwereld contact heeft. Als er dus op de grond iets uitloopt, dan zijn we feitelijk te vroeg. Het betreurt ons altijd als dat gebeurt want de beleving van het publiek is het belangrijkst. En we realiseren ons dat de timing op de grond (inloop publiek, sprekers) soms ook onderhevig is aan overmacht.
Al met al blijven we ons best doen om procedures te verbeteren om zo laat mogelijk nog wijzigingen door te kunnen voeren.
KLuHV