Taylorcraft Auster Mk.III (PH-NGK)

De geschiedenis van de Nederlandse Auster begon op 7 juni 1944 toen in Engeland 1316 Dutch Communication Flight werd opgericht. Tot deze flight behoorde onder andere één Auster die verbindingen onderhield van het Verenigd Koninkrijk met de bevrijde gebiedsdelen. In januari 1945 werd het No. 6 Dutch Auster Squadron opgericht en kwam op 16 april 1945 met tien Austers op Gilze-Rijen aan.
Deze vliegtuigen vlogen, met RAF roundels en een oranje driekhoekjes op de neus, van en naar verschillende airstrips, onder andere bij Voorburg, Zeist en Breda. Van de in totaal 61 geleverde Austers zijn er 36 naar Nederlands-Indië gegaan die daar operationeel gevlogen hebben bij No. 6 ARVA. Deze Austers zijn in 1949 overgedragen aan de Indonesische luchtmacht. In 1949 kregen overgebleven Austers de registratie R-1 t/m R-20.

Deze vliegtuigen werden ingezet voor zogenaamde eilandvluchten. Hierbij werd de verbinding onderhouden met de Waddeneilanden wanneer deze door ijsgang geïsoleerd waren. Een klein aantal Austers zijn aan de MLD uitgeleend voor het beoefenen van deklandingen op het (eerste) vliegkampschip Ms. Karel Doorman.

De R-18 heeft een korte tijd op Gilze-Rijen dienstgedaan als sleepvliegtuig bij de Gilze Luchtvaart Club “Illustrious”. In 1954 werd de laatste Auster bij de KLu afgevoerd. Veel van deze vliegtuigen werden via de KNVvL voor een symbolisch bedrag aan de diverse zweefvliegclubs verkocht voor het opslepen van zweefvliegtuigen.

Technische Gegevens Auster Mk III

MotorGipsy Major IF
Motorvermogen130 pk
Spanwijdte10,97 m
Lengte7,13 m
Hoogte2,03 m
Max. snelheid203 km/h
Max. gewicht725 kg
Vliegbereik418 km
Plafond5500 m
Bemanning2
In dienst KLu61
In dienst KLuHV1
Serial numberTAY-6111
Type KLuAuster Mk.III
Type civielTaylor AOP Mk.III
Bouwjaar1942
KLu registratieR-18
PH registratiePH-NGK

If you like this project, please take a second
to share with the world so weather app can grow!