HISTORIE

De  Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht is voortgekomen uit de door een groep voormalige jachtvliegers van de Koninklijke Luchtmacht en Koninklijke Marine in 1969 opgerichte Stichting Vliegsport Gilze-Rijen. Met toestemming van de toenmalige commandant werd op de vliegbasis Gilze-Rijen een hangaar gebouwd waarin een Harvard en een Piper Super Cub zijn gerestaureerd. Doel was het starten van een voortgezette opleiding van sportvliegers. In de jaren die volgden zijn verschillende historische vliegtuigen aan de vloot toegevoegd, met zorg gerestaureerd en in luchtwaardige conditie gebracht. Vanaf 1976 legt de KLuHV zich toe op het in luchtwaardige staat brengen en houden van propellervliegtuigen die in het verleden in gebruik zijn geweest bij de Koninklijke Luchtmacht.

De SKHV heeft met haar vliegtuigen, meest Harvards die waren omgebouwd tot het uitbeelden van andere types, deelgenomen aan een reeks films en documentaires zoals 'Waakzaamheid, de prijs voor de Vrede', 'De Aanslag', 'Soldaat van Oranje', de  musical 'Joe' en niet te vergeten 'A Bridge Too Far' waarvan hieronder een gedeelte te zien is.

In 1998 zijn de voormalige stichting Gilze-Rijen Historical Flight en de Dutch Spitfire Flight samengegaan in de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht en maakt de enige luchtwaardige Nederlandse Spitfire deel uit van onze vloot.

In de afgelopen decennia is de KLuHV gegroeid tot een toonaangevend vliegend museum met een unieke collectie historische militaire propellervliegtuigen. De professionele en vrijwillige inzet van alle deelnemers én de gastvrijheid die de KLuHV geniet van de Koninklijke Luchtmacht maken dit mogelijk.