Piper L21B (Div. registraties)

De Piper Super Cub is een tweepersoons hoogdekker die voor artilleriewaarnemingen en verkenningsvluchten werd gebruikt bij het 298, 299 en het 300 squadron van de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV). Ook werd op deze vliegtuigen de opleiding voor het Klein Militair Vliegbrevet bij de Lichte Vliegtuigen Opleiding te Gilze-Rijen gegeven. Deze vliegtuigen waren te herkennen aan hun oranje motorkappen. Tevens werden ze ingezet voor het onderhoud van de vliegvaardigheid van de zogenaamde “maandvliegers”. Dit waren vliegers met een Groot Militair Brevet, die na hun verbintenis van drie jaar, maandelijks hun vliegvaardigheid nog enige jaren onderhielden. De luchtmacht heeft in totaal 156 Piper Cubs gehad, 59 stuks L-18C met 90 pk motoren (met 1 tank en zonder flaps!), 19 stuks L-21A met 125 pk motoren en 78 L-21B met 135 pk motoren. In totaal zijn er door Piper Aircraft Corp. in Lock Haven (USA) meer dan 10.000 stuks geproduceerd!

De Piper Cubs zijn in 1952 bij de luchtmacht in gebruik genomen ter vervanging van de oudere Austers Mk III en zijn in 1975 vervangen door Bölkow BO-105 helicopter. Tot eind ‘76 zijn er luchtmacht Pipers ingezet voor het opslepen van zweefvliegtuigen bij de luchtmachtzweefvliegclubs.

De KLuHV heeft vanaf de oprichting gevlogen met Piper Cubs. De toestellen zijn vaak te zien in een formatie van 4 Pipers tijdens bekende vliegshows.

Technische Gegevens Piper L21B

MotorLycoming O-290-D2
Motorvermogen135 pk
Spanwijdte10,72 m
Lengte6,86 m
Hoogte2 m
Max. snelheid200 km/h
Max. gewicht680 kg
Vliegbereik816 km
Plafond6859 m
Bemanning2
In dienst KLu156
In dienst KLuHV5
Serial number18-3871
18-3537
18-3867
18-3812
18-3827
Type KLuL-21A/U-7B
L-21A/U-7B
L-21A/U-7B
L-21A/U-7B
L-21A/U-7B
Type civielPA-18-135
PA-18-135
PA-18-135
PA-18-135
PA-18-135
Bouwjaar1954
KLu registratieR-181
R-109
R-177
R-122
R-137
PH registratiePH-GAU
PH-GAZ
PH-KNR
PH-PPW
PH-PSC